Undgå selv at havne i den største matematik-fejl, som de fleste begår

Når jeg underviser i matematik, hører jeg ofte fra piger og drenge på (stort set) alle klassetrin...

  • Hvad skal jeg begynde med?

  • Hvordan kommer jeg i gang med en opgave?

  • Hvad skal jeg gøre?

  • Hvordan regner jeg det ud?

Eller måske er det slet ikke sådan, de siger. Det er nok nærmere sætninger, der bærer præg af udbrud og opgivenhed frem for spørgsmål. Sætningen starter sådan her…

Jeg kan ikke finde ud af det... 

  • fordi jeg ikke ved, hvad jeg skal begynde med!

  • fordi jeg ikke ved, hvordan jeg kommer i gang med opgaven!

  • fordi jeg ikke ved, hvad jeg skal gøre!

  • fordi jeg ikke ved, hvordan jeg skal regne opgaven ud!

Jeg svarer ofte roligt og smilende... 

“…endnu!” 

Og så kigger de på mig og smiler. For lige der skaber jeg håb. Et håb som måske har været forsvundet i årevis. Når jeg uge efter uge hører unge sige, de ikke kan og virker opgivende, giver jeg dem derfor lidt kærlig modstand - og samtidig en åbning ind i matematikkens verden. Og så kan vi gå i gang med at lære.

Den største fejl, du ikke må begå...

En af de største fejl, mange ofte havner i, er at tro...

➜ Jeg læser opgaven = ➜ Jeg har med det samme resultatet.

Den ligning er ikke sand.

Det vil være det samme, som at starte ferie om morgenen, og stå i Paris med det samme! Eller planlægge en interrailtur ned gennem Europa og allerede have delt alle feriebillederne med sine nærmeste. Næ, det kræver en rejse at komme frem til destinationen. Små skridt. 

Løsningen

Løsningen på de unges jeg-kan-ikke-finde-ud-af-opgaven-problem kommer her. Du starter bagfra med…

Resultatet =

➜ Jeg læser opgaven.
➜ Jeg læser opgaven igen.
➜ Jeg tegner en skitse (hvis muligt), som kan gøre teksten visuel.
➜ Jeg overfører tallene fra teksten til tegningen.
➜ Jeg læser lige opgaven igen.
➜ Jeg tænker.
➜ Jeg finder opskriften, der kan hjælpe mig med at løse opgaven.
➜ Jeg bytter opskriftens bogstaver ud med tallene fra min opgave.
➜ Jeg læser opgaven igen og tænker, om jeg er på rette vej.
➜ Jeg roser mig selv for, at jeg er nået hertil.
➜ Jeg ser nu, at JEG KAN FINDE UD AF OPGAVEN.
➜ Alt er godt. Nu er jeg klar til næste opgave…

Nu tænker du måske, er det virkelig så nemt? Og ja! Det er det faktisk…En god ferie kræver en rejse.

Hvordan undgår DU, at lave den største matematik-fejl fremover?

Kh Trine M. Lønfeldt, Stifter af MatematikBoost™

⇰ Tlf. 2324 8627 (bedst hverdage ml. kl. 10-12)

Jeg har over 20 års erfaring med børn og unge. Min baggrund er en læreruddannelse med linjefag i matematik. Jeg er certificeret coach fra Sofia Manning og Mindfulness Instruktør fra Sussanne Wexø. Jeg deler min viden og erfaring her på bloggen – og er desuden af og til gæsteunderviser på diverse uddannelsesinstitutioner.

Forrige
Forrige

Glemmer du, hvad du har lært?

Næste
Næste

Mindfulness + MatematikBoost = Balance