Hvad gør du, når matematik er svært?

Nu starter matematiktimen. Du lytter. Ikke. Så er det tid til at arbejde alene med matematikopgaverne. Det er svært. Pludselig hører du læreren irettesætte din opførsel. Du kom vist lige til at snakke lidt med sidemanden og I grinede. Højt. På en måde – uden at tænke over det – flygtede du fra de svære matematikopgaver. Som så mange gange før.

Inde i klassen ved siden af sidder en stille pige. Som også har svært ved matematik. Hun græder, når hun ikke forstår, hvad læreren forklarer. Hun føler tit, at hun ikke kan finde ud af opgaverne. Hun tænker ofte, at hun aldrig lærer det. Hun putter sig, forsøger – og så ringer timen ud. Hun trækker vejret. Og er lettet over at endnu en time er overstået. Og overlevet.

Ovenstående er ren digt. Men ikke urealistisk.

Faktisk er det ret normalt at “stikke af”, når noget er svært. Ikke kun i matematik. Enten ved at være stille, gå i et med væggen og måske isolere sig. Eller ved at klovne, grine, fjolle for på den måde at søge opmærksomhed og flygte.

Der er mange veje ud af disse roller. Et af skiltene, man kan køre efter, handler om motivation.

Hvad motiveres jeg af? (Tid, konkurrence, point, ros, anerkendelse, fællesskab, forståelse etc… (listen er lang!))
Hvad er min relevans ved at arbejde med dette? (Hvad pokker skal jeg bruge det til?!)
Hvilke muligheder kan dette give mig på sigt? (Uddannelse, job, penge, rejser, karriere, familie etc.)
Hvordan kan jeg tage ejerskab for opgaven? (Individuelle aftaler, egne refleksioner, nysgerrighed, åbenhed og tålmodighed)

Alt sammen elementer, der handler om at skabe trygge rammer og forventningsafstemme ligeværdigt ved at lytte til hinanden.

En af de stærkeste overbevisninger, jeg har og arbejder ud fra, er at jeg inderst inde tror på, at alle børn og unge kan løfte sig fagligt og mentalt i matematik. Jeg forholder mig ikke til, hvilken kasse barnet er i. Om det hedder MatematikAngst, MatematikVanskeligheder eller Talblindhed. For mig er det vigtigste at kigge på mennesket, lytte til ordene og hjælpe med det svære matematik.

Hvad gør du, når matematik er svært for dig?
Se her hvad Rasmus gjorde >>>

Kh Trine M. Lønfeldt // Stifter af MatematikBoost™
⇰ Tlf. 2324 8627 (bedst hverdage ml. kl. 10-12)

Jeg har over 20 års erfaring med børn og unge. Min baggrund er en læreruddannelse med linjefag i matematik. Jeg er certificeret coach fra Sofia Manning og Mindfulness Instruktør fra Sussanne Wexø. Jeg deler min viden og erfaring her på bloggen – og er desuden af og til gæsteunderviser på diverse uddannelsesinstitutioner.