Vinkler og perspektiver fra året

Jeg sidder og tænker tilbage på året, der er gået; 2017 har været et fantastisk år. 

Jeg kunne fremhæve hver og en af de skønne mennesker (børn som voksne), jeg møder på min matematikvej, men i dag får du nu kun lov til at høre om tre.

★ I starten af året mødte jeg en dreng. Han gik i 9. klasse – og ønskede ikke at fortsætte i 10. Han havde nemlig en drøm om at søge ind på en håndværkeruddannelse. Udfordringen var blot, at det kræver minimum 02 i karakter for at komme ind. Han var klar til et MatematikBoost, super motiveret og havde skønne opbakkende forældre. Hver uge, når jeg ringede på døren, blev jeg mødt med et smil, når han åbnede. Da vi nåede frem til 3. maj (eksamensdag), var jeg nervøs og mega spændt. Krydsede alt for at det skulle gå ham godt. Det gik godt. I december skrev jeg nysgerrigt. Og fik en returbesked om, at han stortrives på sin uddannelse – og at hans lykketal helt sikkert er 4 efter hans eksamen i sommers. Uanset hvilken karakter han havde fået, så bliver han en fantastisk håndværker med hans imødekommende væsen, der arbejder hårdt for at nå sine mål. Også selvom det er svært. Jeg er så taknemmelig for at hjælpe mennesker derhen, hvor de drømmer om.

★ Sidst på året dukkede en skøn livsglad dreng op. Ingen troede på hans matematiske evner. Kun hans forældre. Og mig. Efter fem MatematikBoost strålede han endnu mere. I skolen kunne han bruge det, han lærte hos mig. Og det fik ham til at føle sig dygtig. Noget af det vi har fokuseret meget på er at tage museskridt frem for kænguruhop. Han vil nemlig gerne (med det samme) hoppe fra det matematiske problem til løsningen (=facit). Og det kan han ikke endnu. Og så tror han desværre, at han overhovedet ikke kan, når det ikke lige kan fixes med det samme! Derfor snakker vi om: “Hvad skal du bruge for at løse opgaven?” (første museskridt) “Hvilke tal skal du bruge?” (andet museskridt) “Hvordan har du tidligere løst lignende opgave?” (museskridt tre) “Kan du tegne en skitse for bedre at kunne overskue opgaven?” (fjerde museskridt) Og sådan fortsætter vi… Og pludselig kan han selv. Kun ved at jeg stiller spørgsmål. Han er et livsstykke. Og nu tror han på sig selv.

★ Den tredje, du skal møde, er faktisk ikke kun én, men to. Nemlig to dejlige piger fra Jylland, der bruger en hel dag på MatematikBoost. De kører to timer til Svendborg, får 4 timers MatematikBoost og kører så retur igen. Så vil man altså noget med sit liv. Jeg tager hatten af for deres engagement. Deres lyst til at lære. Deres humor. Og deres venlighed. Det kan lyde mærkeligt, men vi synes alle tre tit, at de 4 timer går alt for stærkt.

Som sagt kunne jeg nævne dem alle. Og der er da også lige et par stykker mere, jeg vil anbefale dig at læse om. Nemlig…

✔︎ Karoline fra Lolland – læs hele historien her.
✔︎ Mads der brugte Mindfulness – læs mere her.

Jeg vil hermed ønske dig et dejligt 2018. Og husk – alle børn kan blive gode til matematik. Også dig. Måske er det dig, der skriver den gode historie i 2018. Nye vinkler. Nye perspektiver ★★★

Kh Trine M. Lønfeldt // Tlf. 2324 8627