Til forældre

Et fagligt og mentalt løft af dit barn

 

Matematik-nysgerrigheden starter for de fleste tidligt. Uden vi som sådan tænker matematik. For andre går der uger og år inden interessen til matematikfaget begynder. Og så er der børn og unge, der ikke forstår, hvad vi bruger matematikken til. De har enormt svært ved at motivere sig, og anser ikke matematikken som vedkommende. Det kan strække sig helt ind i voksenlivet. Viden (om matematik) bliver ofte først vigtig i det sekund, der er brug for den. Og det har ingen alder.

Børn og unge der ikke naturligt har en glæde og lyst til faget, møder og motiverer jeg i øjenhøjde. Jeg kombinerer fagligheden med de bedste indsigter og spørgsmål, jeg kender. På den måde vender tingene stille og roligt. Et fagligt løft skaber et mentalt løft. Og omvendt. Et mentalt løft er tit et stærkt fundament til et fagligt løft.

Forældre fortæller mig tit om deres børns fortvivlelse og svære følelser, der knytter sig til matematikfaget. Hvis et barn nærmest har opgivet, hjælper jeg med at finde troen og få glæden tilbage. Det er ALDRIG for sent. Hør bare her, hvad Marie fra 8. klasse fortæller efter et forløb med MatematikBoost…

 
 
matese-fields-pvHma684eEI-unsplash.jpg

“Trine er god til at skabe tillid. Hun er god til at give vores datter troen på, at hun godt kan.”

 

Igen og igen ser jeg børn og unge, der vokser af et MatematikBoost. Og nu skal du høre hvorfor, jeg tror, det er sådan.

 
  • Jeg tager udgangspunkt i barnet - både fagligt og mentalt.

  • Der er ingen klassekammerater at forholde sig til.

  • Min tilgang er et tålmodigt, anerkendende og trygt læringsrum.

  • Undervisningen er intensiv og koncentreret med barnet i fokus.

  • Vi får - sådan for alvor - færdighederne på plads.

  • Følelsen af at være god nok bliver integreret.

  • Jeg forklarer matematikken i billeder og historier.

  • Undervisningen emmer af spørgsmål.

  • Der er god tid til at undre sig, tvivle og turde fejle. 

  • Og de tør - fordi jeg ikke uddeler karakterer. 

  • Jeg ser, lytter og oplever barnet med nye øjne og ører.

Start i dag

Hav tålmodighed. Meget tålmodighed.

Vi træner vores tålmodighed ved at se, lytte og spørge (undrende) ind til den måde, vores børn løser matematikopgaver på. Ved at gentage og blive ved med at øve os i tålmodigheden bliver vi i virkeligheden verdens bedste rollemodeller.

Forstå at der er mange forskellige måder at lære på.

Anerkend barnet for den måde hun løser en opgave på. Vi må gerne vise “vores” måde at løse matematikken på. Når blot vi også spørger, om måden, vi forklarer det på, giver mening. Og slutteligt accepterer børnenes svar. Vores hjerner tænker og opfatter forskelligt. Tilgangen til en opgave starter mange forskellige steder fra, alt afhængig af hvad der virker mest logisk for den enkelte.

Tag en snak om effekten af at lave sine ting.

En del af opdragelses-ansvaret handler naturligvis om at vise vores børn på vej. Det er ok, vi giver vores holdninger til kende. Ved selv at acceptere at der er mange forskellige tilgange til matematikken, opdrager vi i et anerkendende og tillidsfuldt rum. Hvordan skaber vi et hyggeligt rum, når lektier og afleveringer skal laves? Hvordan hjælper vi bedst?

 

Selvkontrol og skoleresultater

Selvkontrol betyder dobbelt så meget for børns skoleresultater som deres intelligens! Vidste du det? Det handler om, at kunne styre sig selv, sige ja og nej, motivere sig selv og disciplinere sig selv. Ifølge Sofie Münster (der er forfatter til bogen “Klog er noget man øver sig på“) kan meget små justeringer i måden, vi går til vores børn på, gøre en gigantisk forskel.

Forældresparring med Trine M. Lønfeldt

Ved du i øvrigt også, at jeg tilbyder forældresparring, der tager afsæt i dit barns faglige og mentale udfordringer? Du får indsigter og værktøjer, der styrker jeres relation. Forældresparring tager udgangspunkt i de udfordring, du (og dit barn) står med. Du bliver i stand til at skabe en ramme, der hjælper dit barn. Forældresparring er...

  • Samtaler undervejs i et forløb. 

  • Evaluerings-samtaler efter endt forløb.

  • Hjælp til hvordan du understøtter dit barn fremadrettet.

  • Fortrolige 1:1 samtaler…

  • …hvor du kan få vendt dine bekymringer/barnets udfordringer.

Jeg glæder mig til at høre fra dig. 

En mor og far fortæller…

Vores datter har glædet sig til hver time med Trine. Det har været en fornøjelse at se hende blomstre i/med matematik igen.