Til teenageren
Det handler om dig
MatematikBoost er dig, mig og matematikken. Du går i 6.-9. klasse og har matematik i skolen. Jeg hjælper dig med den matematik, du synes er svær. Eller jeg udfordrer dig fagligt, hvis du keder dig i timerne. Jeg forbereder altid nyt til hver gang. Og har du lektier eller afleveringer, du gerne vil have hjælp til, bruger vi tiden på det. Jeg laver naturligvis ikke dine opgaver, men stiller dig et hav af spørgsmål. Og forklarer og underviser, der hvor du strander. Det er MatematikBoost.
To teenagere fortæller
Jeg hjælper mange med matematik.
Her fortæller Rasmus om sin oplevelse af MatematikBoost
Karoline fortæller i en anmeldelse på facebook om sin oplevelse af MatematikBoost og sin egen mundtlige matematikeksamen. Her er et lille uddrag.
Hvad vil du spørge mig om?
Måske har du noget, du vil spørge mig om. I hvert fald mødte jeg engang en teenagepige. Hun overvejede et MatematikBoost og tog tilløb til et spørgsmål:
“Må jeg spørge dig om noget?”
“Ja”, sagde jeg med et smil.
“Bliver du nogensinde irriteret på mig, tror du?”
Jeg kender ikke pigens historie, hendes lærere eller hvordan hun har haft det i skolens matematiktimer. Jeg kunne dog helt sikkert mærke, at det var et vigtigt og betydningsfuldt spørgsmål. Jeg forklarede, at jeg er meget optaget af at skabe et trygt og afslappende rum. Hos mig gør man aldrig noget forkert, og jeg har stor tålmodighed. Det er mit ansvar at forklare, vise, spørge, lege, undre og undervise hende (og dig?) på en måde, der giver mening.
At bestå - en bog til dig
Går du i 7., 8. eller 9. klasse har jeg skrevet en bog til dig. Titlen er BESTÅ. Du skal vide, at bestå er mere end bare et tal. Ordet “bestå” betyder at trives og være glad. Glæde er i mine øjne vigtigere end en karakter. Også selvom jeg elsker tal og matematik. At mærke kærlighed, frihed og tryghed er hele dit fundament. Nogle sammenligner og beskriver et stort og smukt træs rødder, som netop det fundament. Har du det? Står du stadig efter rusk og regn - eller er du væltet omkuld.
Derfor er det en god idé at lære tabellerne
Hver morgen og aften børster du dine tænder. Går jeg ud fra? Du tjekker muligvis samtidig din telefon? Og lytter til din yndlingsmusik eller overvejer dagens og morgendagens andre teenage-udfordringer? Det kan du, fordi tandbørstning er blevet automatiseret. Du kan altså overskue mange ting samtidig, fordi noget af det ikke kræver ret meget af dig.
På samme måde er det med tabellerne. Hvis du øver dig, behøver du ikke tænke over hvad 6×7 er. Du vil have overskud til at fokusere på matematik-opgaverne på en helt ny måde. Det ved jeg, fordi jeg møder elever, der ved simple gange- og divisionsstykker regner forkert, fordi de ikke magter tabel-rækken.
Det modsatte er også set. Går du i 3.-4. klasse og har styr på tabellerne. Så vil jeg gætte på, du bare bruger tabellerne fra dit værkstøjsbælte uden at tænke over det? På samme måde som når du tager tandpastaen og putter på tandbørsten og dernæst børster dine tænder. Det bliver automatiseret og noget du bare gør uden at tænke over det.
Derfor er det en god idé at lære tabellerne. Det vil give dig overskud og nærvær omkring andre og mere svære matematikopgaver.