Matematik og intelligens

Engang imellem står jeg i andre folks køkkener og kigger i køleskabet og køkkenskabene for at se, hvad jeg kan bruge! Jeg har også gået rundt i stuen og kigget på vaser, billeder og skulpturer. Jeg har også kastet med ærteposer på græsplanen, plasket med vand i håndvasken og tegnet med kridt i indkørslen.

Men ikke alene. Det er altid sammen med en af mine matematikboost-elever. Og nu skal du høre hvorfor. Matematik handler nemlig om, at få hængt sin viden op på en “krog”.

Der er delte meninger om præcis hvor mange intelligenser, vi har. Howard Gardner taler om De syv Intelligenser. Andre har tilføjet lidt flere.

Min erfaring viser mig, at ikke alle kan lære udelukkende ved at bruge den sproglige intelligens. Det kan være svært at huske tal, tabeller, former og opskrifter blot ved at få det fortalt. Der skal mere til.

Kropslig intelligens
Kroppen er et perfekt redskab til at hjælpe med at huske. Man fristes til at sige, at det ligger lige til højrebenet! Ved at bruge den kropslige og kinæstetiske intelligens, kan det være lettere at huske, at to pakker gær (100 gram) og 1 liter mælk (1 kg) ikke føles som det samme. Du husker meget bedre at 1 kg svarer til 1000 gram og ikke 100 gram, fordi du har rørt ved det, der er blevet talt om. En ligebenet trekant er også lettere at huske, når vi bruger kroppen.

Visuel intelligens
Den visuelle intelligens
bruger jeg tit, når jeg underviser. Jeg kan fx synliggøre hvorfor trekantens areal er halvdelen af firkantens areal. Eller vise hvorfor en tegning af en kop ikke har to højder, når vi kigger på en kop i hånden samtidig med tegningen på papiret. Procent er også helt perfekt til at gøre visuel, så de ældste elever sådan for alvor knækker koden dertil.

Social intelligens
Ved 1:1 matematikboost er den sociale intelligens automatisk i spil. En-til-en undervisningen skaber en stærkere relation. Ved netop at give tid til socialt samvær og tid til at lytte interesseret til barnets hverdag, opstår en kontakt, der skaber et solidt fundament for læring.

Hvilken “krog” hænger du bedst din matematik op på?

Kh Trine M. Lønfeldt, Stifter af MatematikBoost™

⇰ Tlf. 2324 8627 (bedst hverdage ml. kl. 10-12)

Jeg har over 20 års erfaring med børn og unge. Min baggrund er en læreruddannelse med linjefag i matematik. Jeg er certificeret coach fra Sofia Manning og Mindfulness Instruktør fra Sussanne Wexø. Jeg deler min viden og erfaring her på bloggen – og er desuden af og til gæsteunderviser på diverse uddannelsesinstitutioner.

Forrige
Forrige

Lad ikke din matematikangst stoppe dig nu

Næste
Næste

Hvilken youtuber er du?